Kishajóvezető Képzőszervek Szakmai- és Érdekvédelmi Egyesülete
Az Egyesület megalakulásának kiváltó oka egy botrány volt: 2011. júniusában a kishajóvezető vizsgáztatást végző Hatóság (akkor még NKH) szakmai egyeztetés nélkül új vizsgarendszert vezetett be a hajós szezon közepén, új kérdésekkel, amelyeket egy magáncég weboldalán keresztül lehetett csak megvásárolni. Az első vizsgán szint a teljes csoport megbukott. Ezt követően a Kishajóvezető Képzőszervek érdekvédelmi Egyesületet alapítottak és követelték a vizsgakérdések nyilvánossá ás ingyenesen hozzáférhetővé tételét. Törekvésüket hosszú és szívós munkával 2017-ben siker koronázta. Az Egyesület sikeresen képviseli a kishajóvezető oktatásban dolgozó vállalkozásokat, célja továbbra is a hatékony érdekképviselet, minden fórumon.
Részletesen: 2011. június 22-én az addigi szóbeli elméleti vizsga helyett papír tesztlapos elméleti vizsgát tartottak, de a vizsgakérdéseket nem hozták nyilvánosságra. A vizsgakérdéseket csak fizetős szolgáltatás igénybevételével egy magáncég (Trollinfo Bt., amelynek vezetője korábban a Hatóságnál dolgozott) weblapján keresztül lehetett elérni, mert a Hatóság szerződést kötött a magáncéggel, hogy a vizsgakérdéseket ezentúl nem a Hatóság, hanem egy magáncég készíti el a hatósái vizsgákra... A magáncég a Hatóság számára rendelkezésre bocsátja a kérdésbankot, a hazai vizsgázók pedig majd a sikeres vizsga érdekében kénytelenek lesznek használni a magáncég fizetős tesztgyakorló szolgáltatását.
Ezzel párhuzamosan a vizsgadíjakat a hatóság a korábbinak közel tízszeresére emelte (a vitorlás+kisgéphajó vizsgadíj 12 840 Ft-ról 81 000 Ft-ra változott). Azok a vizsgázók, akik nem vették igénybe a Hatóság által magáncégnek kiadott kérdésbankot a vizsgafelkészülésben, megbuktak a vizsgán, mert a kérdések ismeretlenek voltak. Az országban elsőként tartott új vizsgán 40 vizsgázóból közel mindenki megbukott, mivel nem vették igénybe a hatóság által helyzetbe hozott magáncég fizetős kérdésbankját a felkészülésben, hanem az addig bevált -és akkreditált- tananyagokat használták.
A Kishajóvezetői képzéssel foglalkozó iskolák (kedvtelési célú, illetve szolgálati célú és hivatásos vitorlás és kisgéphajó képzés) lehetetlen helyzetbe kerültek:
Ezért az első vizsga után példátlan összefogás alakult ki, az egymás versenytársaiként dolgozó iskolák összefogtak, Érdekvédelmi Egyesületet alapítottak (2011. 07. 08. Siófok), és a következőket jelezték a Hatóság felé:
Ezzel párhuzamosan panasszal fordultunk a Hatóság felettes szervei felé, a Magyar Vitorlás Szövetséghez illetve a sajtó nyilvánosságához. Hamarosan a Hatóságtól jelezték, hogy folytassunk párbeszédet a vizsgarendszert illetően, kérték javaslatainkat, amelyeket azonnal meg is tettünk. A Hatóság akkori vezetőjével, Kojnok Róbert Főosztályvezetővel és Bellyei Csaba Osztályvezetővel folytattuk az első megbeszéléseket. Nemsokára a Vizsgakérdésbank kidolgozóival (Trollinfo) is megtörtént egy kerekasztal beszélgetés, amelyen az Egyesület képviselői a szakmaiatlan és vitatott kérdéseket jelezték a késdésbank készítőinek. Szakmai vita alakult ki, amelynek végén ígéretet tettek arra, hogy a "rossz kérdéseket" kiveszik a kérdésbankból. Kérték, hogy minden vizsga végén jelezzük, ha hibás kérdést találunk, amelyet mi meg is tettünk minden alkalommal. (a kiijavított tesztlapokat a vizsgázó megnézhette a vizsga után, az oktatónak is megmutathatta a vitatott és nehezen értelmezhető kérdéseket, amelyet mi összegyűjtöttünk és a Hatóságnak továbbítottunk)
2011. év eredménye még csak annyi volt, hogy a hibás kérdéseket jelezhettük a Hatóság felé (volt is amit eltávolítottak, volt amit megvédtek), de a kérdésbank maradt, átütő eredményt ebben az évben még nem értünk el.
2012. Egyesületünk aktív volt:
2012-ben az országgyűlési választások után az események felgyorsultak, folyamatos lett párbeszéd a Hatósággal, jelezték, hogy új vizsgarendszer készül. 2012. júniusban fontos mérföldkőhöz érkeztünk: együttműködési nyilatkozatot kötöttünk a Hatósággal, amelyet Urbán György, az NKH akkori elnöke írt alá. A nyilatkozatban szerepel, hogy az Egyesületet hivatalosan is bevonják a vizsgarendszert érintő szakmai egyeztetésekbe.
2012. december 14-én a Kishajóvezető Képzőszervek Szakmai és Érdekvédelmi Egyesülete sajtótájékoztató keretében mutatta be a vitorlás- és kisgéphajóvezetői vizsgákra készített kérdésbankját.(Helyszín: Budapest, VOSZ-székház Budafok).
Mivel még mindig a Trollinfo kérdéseit használta a Hatóság, saját kérdésbankot készítettünk, tananyaggal együtt. Hatalmas munka volt, hónapokig tartott, ráadásul az oktatási szezon alatt, munka mellett végeztük. Egyesületi tagjaink között felosztottuk az egyes vizsgatémaköröket, kb. 1500 kérdést készítettünk. A KISE kérdésbankot átadtuk lektorálásra és azt követő szabad használatra a Hatóságnak.
2013.: Gaál András Levente, a Magyar Vitorlás Szövetség akkori vezetője megkeresett minket, egyeztetést kezdtünk arról, hogy az MVSZ szeretné a kishajó vizsgáztatást saját hatáskörébe bevonni, mint ahogy az Ausztriában (ÖSV) és Németországban (DSV) is zajlik. Azokban az országokban kétszintű vizsgarendszer van: nemzetközi és nemzeti. A nemzeti jogosítvány megszerzése könnyebb, és csak egy adott helyi vízterületre szól (Pl. ÖSV jogosítvány: Fertő-tóra). Magyarországon is működhetne: a legtöbb vizsgázó a vitorlás jogosítványt csak a Balatonon használja, sosem nem megy hajózni a Bodensee-ra. A törekvés MVSZ elnökváláts miatt parkolópályára került, de azóta is többször előkerült, érdemes foglalkozni vele. A legtöbb vizsgázónak felesleges a komoly méretű vizsgaanyagot jelentő NKH vizsga, elegendő lenne egy balatoni mVSZ jogosítvány is.
2014.: új kihívás: megjelent a horvát belvízi "ICC" jogosítvány, amely sok vizsgázót elvitt az egynapos-és semmire sem jó, mert gyakorlati képzés nélküli- horvát "belvízi+tengeri" vizsga felé. Egyesületünk a Hatóság és a Vízirendészet felé jelezte a problémát, állásfoglalást kért. Válasz: az "ICC" jogosítvány hazai vizeken nem érvényes, csak ha a használójának horvát lakcímkártyája is van.
2015-2016.: egyeztetés, szakmai munka, amelybe az Egyesületet is bevonták. Jelezték, hogy új elektronikus vizsgarendszer készül. Kértük azt is, hogy a vizsga után azonnal adjanak egy ideiglenes jogosítvány, amit a vizsgázó addig is használhat, amíg a jogosítvány elkészül (akár 30-60 nap is volt az okmány elkészülése, ami nyár végi vizsgán azt eredményezte, hogy a vizsgázó csak jövő évben hajózhat).
2017. március: új vizsgarendszer (SZEV) amelynek kérdései nyilvánosak!
2017-2020. az új vizsgarendszer használata, az első tapasztalatok jók, a korábbinál sokkal jobb a vizsgarendszer:
4 év használat után vannak javaslatok a módosításokhoz,a "SZEV 1.0" sok helyen szorul módosításra, az "e-hivatal" lassú és nehézkes. Szeretnénk ha a gyakorlati vizsgán is egységes lenne a követelmény.
2019. tavaszán ismét szükség volt ránk: a vizsgáztatást végző hatóság (NKH után ITM) munkaerő leépítésre kényszerült, aminek következtében nem igazolták vissza az arra az évre lefoglalt vizsgaidőpontokat, sőt a vizsgák számának csökkentését is kilátásba helyezték, ami nagyon kedvezőtlenül érintette volna a képzőszerveket. Álláspontunk szerint a vizsgáztatás a vizsgadíjakon keresztül profitot termel az államnak, nem hittük el, hogy ne tudna elétartani a vizsgadíj és a kiszállási díj megfelelő létszámú vizsgaügyintézőt. Ismét levelezésbe kezdtünk: dr. Mossóczki László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárhoz fordultunk segítségért. Hamarosan bővíthette a hatóság a létszámot a megfelelő fővel, a vizsgák rendben folytak abban az évben is.
2020-tól a vizsgáztatást az NKH-ITM után a KAV (Képzési és Alkalmassági Vizsgaközpont) végzi.
2020. február: találkozó az új vezetőséggel, kölcsönös együttműködési szándék nyilvánítása és folytatása.
2020. március: CLNI biztosításhoz közös ajánlatkérés a képzőszervek oktatóhajóira az Allianz Biztosítótól kedvezményes díj érdekében.
2020. május: a vírus okozta március-májusi vizsgaleállás utáni újraindulásnál is megvolt az egyeztetés a KAV és az Egyesület között, az eredetileg KAV által elképzelt egy vizsgázó/egy hajó elképzelést tudtuk módosítani.