MENÜ

Kishajóvezető Képzőszervek Szakmai- és Érdekvédelmi Egyesülete

Az Egyesület megalakulásának kiváltó oka egy botrány volt: 2011. júniusában a kishajóvezető vizsgáztatást végző Hatóság (akkor még NKH) szakmai egyeztetés nélkül új vizsgarendszert vezetett be a hajós szezon közepén, új kérdésekkel, amelyeket egy magáncég weboldalán keresztül lehetett csak megvásárolni. Az első vizsgán szint a teljes csoport megbukott. Ezt követően a Kishajóvezető Képzőszervek érdekvédelmi Egyesületet alapítottak és követelték a vizsgakérdések nyilvánossá ás ingyenesen hozzáférhetővé tételét. Törekvésüket hosszú és szívós munkával 2017-ben siker koronázta. Az Egyesület sikeresen képviseli a kishajóvezető oktatásban dolgozó vállalkozásokat, célja továbbra is a hatékony érdekképviselet, minden fórumon.

Részletesen: 2011. június 22-én az addigi szóbeli elméleti vizsga helyett papír tesztlapos elméleti vizsgát tartottak, de a vizsgakérdéseket nem hozták nyilvánosságra. A vizsgakérdéseket csak fizetős szolgáltatás igénybevételével egy magáncég (Trollinfo Bt., amelynek vezetője korábban a Hatóságnál dolgozott) weblapján keresztül lehetett elérni, mert a Hatóság szerződést kötött a magáncéggel, hogy a vizsgakérdéseket ezentúl nem a Hatóság, hanem egy magáncég készíti el a hatósái vizsgákra... A magáncég a Hatóság számára rendelkezésre bocsátja a kérdésbankot, a hazai vizsgázók pedig majd a sikeres vizsga érdekében kénytelenek lesznek használni a magáncég fizetős tesztgyakorló szolgáltatását.

Ezzel párhuzamosan a vizsgadíjakat a hatóság a korábbinak közel tízszeresére emelte (a vitorlás+kisgéphajó vizsgadíj 12 840 Ft-ról 81 000 Ft-ra változott). Azok a vizsgázók, akik nem vették igénybe a Hatóság által magáncégnek kiadott kérdésbankot a vizsgafelkészülésben, megbuktak a vizsgán, mert a kérdések ismeretlenek voltak. Az országban elsőként tartott új vizsgán 40 vizsgázóból közel mindenki megbukott, mivel nem vették igénybe a hatóság által helyzetbe hozott magáncég fizetős kérdésbankját a felkészülésben, hanem az addig bevált -és akkreditált- tananyagokat használták.

A Kishajóvezetői képzéssel foglalkozó iskolák (kedvtelési célú, illetve szolgálati célú és hivatásos vitorlás és kisgéphajó képzés) lehetetlen helyzetbe kerültek:

  • hiába volt a Képzőszerveknek a Hatóság által akkreditált tantervük és tananyaguk, a módszerükkel felkészülőknek nem volt esélyük az elméleti vizsgán átmenni, mert a kérdések titkosak voltak
  • aki nem kötött a Hatóság által "helyzetbe hozott" magáncéggel együttműködést (azaz nem fizettek a vizsgakérdések használatáért) azok hosszú távon kudarcra voltak ítélve

Ezért az első vizsga után példátlan összefogás alakult ki, az egymás versenytársaiként dolgozó iskolák összefogtak, Érdekvédelmi Egyesületet alapítottak (2011. 07. 08. Siófok), és a következőket jelezték a Hatóság felé:

  • tegyék ingyenesen hozzáférhetővé a vizsgakérdéseket - legyenek nyilvánosak a kérdések és a helyes válaszok is.
  • helytelen arány, hogy a HSZből 26 kérdés van a tesztlapon, az összes szakmai tárgyból (5 db) pedig összesen 34 kérdés.
  • több esetben a kérdések pontatlanok, több válasz is helyesnek tűnik
  • sok az elavult és felesleges kérdés (pl. bálázás fogalma kishajózásban=lék tömításe faggyúval és kóccal, megfordulás szűk helyen hajó orrából leengedett horgonnyal, stb.)
  • dolgozzanak ki új kérdéseket, amelybe az Egyesületet is bevonják
  • vizsgálják felül -és lehetőleg csökkentsék- a magas vizsgadíj összegeket
  • állítsanak ki ideiglenes jogosítványt a sikeres vizsga után
  • vizsgarendszert érintő változásokat csak szezonon kívül (november-február) lehessen bevezetni, hogy legyen idő felkészülniük a Képzőszerveknek

Ezzel párhuzamosan panasszal fordultunk a Hatóság felettes szervei felé, a Magyar Vitorlás Szövetséghez illetve a sajtó nyilvánosságához. Hamarosan a Hatóságtól jelezték, hogy folytassunk párbeszédet a vizsgarendszert illetően, kérték javaslatainkat, amelyeket azonnal meg is tettünk. A Hatóság akkori vezetőjével, Kojnok Róbert Főosztályvezetővel és Bellyei Csaba Osztályvezetővel folytattuk az első megbeszéléseket. Nemsokára a Vizsgakérdésbank kidolgozóival (Trollinfo) is megtörtént egy kerekasztal beszélgetés, amelyen az Egyesület képviselői a szakmaiatlan és vitatott kérdéseket jelezték a késdésbank készítőinek. Szakmai vita alakult ki, amelynek végén ígéretet tettek arra, hogy a "rossz kérdéseket" kiveszik a kérdésbankból. Kérték, hogy minden vizsga végén jelezzük, ha hibás kérdést találunk, amelyet mi meg is tettünk minden alkalommal. (a kiijavított tesztlapokat a vizsgázó megnézhette a vizsga után, az oktatónak is megmutathatta a vitatott  és nehezen értelmezhető kérdéseket, amelyet mi összegyűjtöttünk és a Hatóságnak továbbítottunk)

2011. év eredménye még csak annyi volt, hogy a hibás kérdéseket jelezhettük a Hatóság felé (volt is amit eltávolítottak, volt amit megvédtek), de a kérdésbank maradt, átütő eredményt ebben az évben még nem értünk el.

2012. Egyesületünk aktív volt:

  • megkerestük az Ombudmannt, jelezte nekünk, hogy akkreditált vizsgán a kérdéseknek és válaszoknak nyilvánosaknak kell lenniük
  • kishajóvezetői vizsgát tevő országgyűlési képviselő segítségét kértük (a találkozóra a Parlamentben került sor) segítséget ígért nekünk
  • a Vitorlásszövetségnél jeleztük a problémát, nyitottak voltak az ügy felé (fejlemény: lásd 2013-ban)
  • minden szakmai fórumon aktívan lobbiztunk, hogy a vizsgakérdések és válaszok legyenek nyilvánosak

2012-ben az országgyűlési választások után az események felgyorsultak, folyamatos lett párbeszéd a Hatósággal, jelezték, hogy új vizsgarendszer készül. 2012. júniusban fontos mérföldkőhöz érkeztünk: együttműködési nyilatkozatot kötöttünk a Hatósággal, amelyet Urbán György, az NKH akkori elnöke írt alá. A nyilatkozatban szerepel, hogy az Egyesületet hivatalosan is bevonják a vizsgarendszert érintő szakmai egyeztetésekbe.

2012. december 14-én a Kishajóvezető Képzőszervek Szakmai és Érdekvédelmi Egyesülete sajtótájékoztató keretében mutatta be a vitorlás- és kisgéphajóvezetői vizsgákra készített kérdésbankját.(Helyszín: Budapest, VOSZ-székház Budafok).

Mivel még mindig a Trollinfo kérdéseit használta a Hatóság, saját kérdésbankot készítettünk, tananyaggal együtt. Hatalmas munka volt, hónapokig tartott, ráadásul az oktatási szezon alatt, munka mellett végeztük.  Egyesületi tagjaink között felosztottuk az egyes vizsgatémaköröket, kb. 1500 kérdést készítettünk. A KISE kérdésbankot átadtuk lektorálásra és azt követő szabad használatra a Hatóságnak.

2013.: Gaál András Levente, a Magyar Vitorlás Szövetség akkori vezetője megkeresett minket, egyeztetést kezdtünk arról, hogy az MVSZ szeretné a kishajó vizsgáztatást saját hatáskörébe bevonni, mint ahogy az Ausztriában (ÖSV) és Németországban (DSV) is zajlik. Azokban az országokban kétszintű vizsgarendszer van: nemzetközi és nemzeti. A nemzeti jogosítvány megszerzése könnyebb, és csak egy adott helyi vízterületre szól (Pl. ÖSV jogosítvány: Fertő-tóra). Magyarországon is működhetne: a legtöbb vizsgázó a vitorlás jogosítványt csak a Balatonon használja, sosem nem megy hajózni a Bodensee-ra. A törekvés MVSZ elnökváláts miatt parkolópályára került, de azóta is többször előkerült, érdemes foglalkozni vele. A legtöbb vizsgázónak felesleges a komoly méretű vizsgaanyagot jelentő NKH vizsga, elegendő lenne egy balatoni mVSZ jogosítvány is.

2014.: új kihívás: megjelent a horvát belvízi "ICC" jogosítvány, amely sok vizsgázót elvitt az egynapos-és semmire sem jó, mert gyakorlati képzés nélküli- horvát "belvízi+tengeri" vizsga felé. Egyesületünk a Hatóság és a Vízirendészet felé jelezte a problémát, állásfoglalást kért. Válasz: az "ICC" jogosítvány hazai vizeken nem érvényes, csak ha a használójának horvát lakcímkártyája is van.

2015-2016.: egyeztetés, szakmai munka, amelybe az Egyesületet is bevonták. Jelezték, hogy új elektronikus vizsgarendszer készül. Kértük azt is, hogy a vizsga után azonnal adjanak egy  ideiglenes jogosítvány, amit a vizsgázó addig is használhat, amíg a jogosítvány elkészül (akár 30-60 nap is volt az okmány elkészülése, ami nyár végi vizsgán azt eredményezte, hogy a vizsgázó csak jövő évben hajózhat).

2017. március: új vizsgarendszer (SZEV) amelynek kérdései nyilvánosak!

  • számítógépes tesztvizsga két illetve három tárgyból a kedvtelési vonalon, a szolgálati és hivatásos maradt a régi rendszerű
  • díjcsökkentés: vitorlás+kisgéphajó vizsgadíj 81 000 Ft-ról 67 000 Ft-ra csökkent
  • e-hivatal: vizsgajelentkezés ezen keresztül
  • a Hatóság az új vizsgatárgyaknál a mi elnevezéseinket használta: a "Hajózási Ismeretek" elnevezést korábban mi javasoltuk
  • kérdéseinkből sokat átvettek
  • valóság lett kérésünk, a vizsga után azonnal kibocsátott ideiglenes jogosítvány, amit a vizsgázó addig is használhat, amíg a plasztik kártya elkészül.

2017-2020. az új vizsgarendszer használata, az első tapasztalatok jók, a korábbinál sokkal jobb a vizsgarendszer:

  • a kérdések és válaszok birtokában mind az oktatás, mind az egyéni tanulás könnyebb lett
  • a kérdések sokkal jobbak a korábbinál, ami a biztonságos hajózást segíti
  • a rendszer rugalmasabb (akár egy hét múlva pótvizsgázhat a sikertelen jelölt)
  • csökkent a vizsgadíj

4 év használat után vannak javaslatok a módosításokhoz,a "SZEV 1.0" sok helyen szorul módosításra, az "e-hivatal" lassú és nehézkes. Szeretnénk ha a gyakorlati vizsgán is egységes lenne a követelmény.

2019. tavaszán ismét szükség volt ránk: a vizsgáztatást végző hatóság (NKH után ITM) munkaerő leépítésre kényszerült, aminek következtében nem igazolták vissza az arra az évre lefoglalt vizsgaidőpontokat, sőt a vizsgák számának csökkentését is kilátásba helyezték, ami nagyon kedvezőtlenül érintette volna a képzőszerveket. Álláspontunk szerint a vizsgáztatás a vizsgadíjakon keresztül profitot termel az államnak, nem hittük el, hogy ne tudna elétartani a vizsgadíj és a kiszállási díj megfelelő létszámú vizsgaügyintézőt. Ismét levelezésbe kezdtünk: dr. Mossóczki László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárhoz fordultunk segítségért. Hamarosan bővíthette a hatóság a létszámot a megfelelő fővel, a vizsgák rendben folytak abban az évben is.

2020-tól a vizsgáztatást az NKH-ITM után a KAV (Képzési és Alkalmassági Vizsgaközpont) végzi.

2020. február: találkozó az új vezetőséggel, kölcsönös együttműködési szándék nyilvánítása és folytatása.

2020. március: CLNI biztosításhoz közös ajánlatkérés a képzőszervek oktatóhajóira az Allianz Biztosítótól kedvezményes díj érdekében.

2020. május: a vírus okozta március-májusi vizsgaleállás utáni újraindulásnál is megvolt az egyeztetés a KAV és az Egyesület között, az eredetileg KAV által elképzelt egy vizsgázó/egy hajó elképzelést tudtuk módosítani.

 

 

Asztali nézet